Selamat Datang Ke "SEGAR BERTAKHTA DI HATI"

Ahad, 28 Disember 2008

Rahsia Kekal Ceria


1. Kenapa aku diuji?

“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan, “ Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang – orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah telah mengetahui orang – orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang – orang yang dusta”. Surah Al – Ankabut ayat 2-3.

2. Kenapa aku tak dapat yang aku idam – idamkan?

“ Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedangkan kamu tidak megetahui.” – Surah Al- Baqarah ayat 216

3. Kenapa ujian seberat ini?

“ Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya”. –Surah Al-Baqarah ayat 286.

4. Kenapa rasa kecewa?

“ Jangan kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang – orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang – orang yang beriman”. – Surah Al Imran ayat 139.

5. Bagaimana harus aku menghadapinya?

“ Wahai orang – orang yang beriman! Bersabarlah kamu ( menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara – perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih dari kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah ( dengan kekuatan pertahanan di daerah – daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)”. – Surah Al – Imran ayat 200.

“ dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang, dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang – orang yang khusyuk”. – Surah Al – Baqarah ayat 45.

6. Apa yang aku dapat daripada semua ini?

“ Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang – orang mukmin, diri, harta mereka dengan memberi syurga unuk mereka”. Surah At- Taubah ayat 111.

7. Kepada siapa aku berharap?

“ Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain daripada-Nya. Hanya kepada- Nya aku bertawakkal” . – Surah at – Taubah ayat 129.

8. Aku dah tak dapat bertahan lagi!

“………Dan jangalah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tiada putus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum yang kafir”. – Surah Yusuf ayat 12.

Tiada ulasan: