Selamat Datang Ke "SEGAR BERTAKHTA DI HATI"

Rabu, 17 September 2008

Tragedi Pembunuhan Pertama


Diriwayatkan daripada Ibnu Mas’ud r.a bahawa Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: “ Tidak dibunuh satu jiwa secara zalim melainkan ada bahagian darahnya bagi anak Adam yang pertama (Qabil) kerana dialah orang yang mula-mula mengasaskan pembunuhan.”

(al-Bukhari, Muslim, Ibnu Majah & at-Tirmidzi)

Adam dan Hawa serta anak-anak mereka, Qabil dan Habil, Iqlima dan Labuda adalah permulaan sejarah kehidupan manusia di muka bumi. Pembunuhan Qabil ke atas Habil merupakan tragedi pembunuhan pertama manusia ke atas saudaranya sendiri

Bila mana Habil mati dibunuh kerana hasad dengki Qabil lantaran Habil akan dinikahkan dengan Iqlima, saudara kembar Qabil yang cantik dan amat dicintai oleh Qabil. Sesungguhnya punca peristiwa pembunuhan itu berlaku adalah berpunca daripada sifat marah yang kesannya akan berlanjutan sampai kiamat kerana hasil daripada kemarahan itu akan membuahkan sifat munafik, fasik, dan perbuatan jahat lainnya sebagaimana kemarahan Iblis yang memuncak setelah ia mendapat murka Allah sehingga Iblis bersumpah akan menyesatkan Adam a.s dan anak cucunya sampai hari kiamat.


Burung gagak adalah haiwan yang diutuskan Allah untuk mengajar manusia yang bernama Qabil bagaimana untuk mengebumikan jasad Habil yang sudah tak bernyawa,

Tapi pada hari ini, pandangan kita pada burung gagak adalah sesuatu yang menjijikkan,menakutkan dan berbagai lagi pandangan negatif, padahal.. yang membuatkan burung gagak ini dipandang "serong" adalah berpunca daripada kejahilan kita sendiri, memanglah burung gagak dikatakan mengotorkan kawasan,( dah memang dia ni haiwan manala dia tahu nak bersihkan kawasan kita yang bergelar manusia ni).

Sebenarnya punca sesuatu tempat itu menjadi kotor, sampah sarap berterabur adalah kerana kesilapan kita sendiri yang gagal menguruskan sisa buangan kita, lantas menarik perhatian gagak2 ini untuk mencari makanan, serta mengotorkan kawasan tersebut. Yang paling menyedihkan, ada pihak yang sanggup membunuh haiwan ini dek kerana tidak mahu memikirkan lebih mendalam lagi bagaimana untuk menguruskan sisa buangan ini..

Ingatlah.. burung gagak ini hanya mahu mengisi perut yang kosong..
Fikir - fikirkan lah..

Tiada ulasan: