Selamat Datang Ke "SEGAR BERTAKHTA DI HATI"

Ahad, 28 Disember 2008

Rahsia Kekal Ceria


1. Kenapa aku diuji?

“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan, “ Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang – orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah telah mengetahui orang – orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang – orang yang dusta”. Surah Al – Ankabut ayat 2-3.

2. Kenapa aku tak dapat yang aku idam – idamkan?

“ Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedangkan kamu tidak megetahui.” – Surah Al- Baqarah ayat 216

3. Kenapa ujian seberat ini?

“ Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya”. –Surah Al-Baqarah ayat 286.

4. Kenapa rasa kecewa?

“ Jangan kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang – orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang – orang yang beriman”. – Surah Al Imran ayat 139.

5. Bagaimana harus aku menghadapinya?

“ Wahai orang – orang yang beriman! Bersabarlah kamu ( menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara – perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih dari kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah ( dengan kekuatan pertahanan di daerah – daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)”. – Surah Al – Imran ayat 200.

“ dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang, dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang – orang yang khusyuk”. – Surah Al – Baqarah ayat 45.

6. Apa yang aku dapat daripada semua ini?

“ Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang – orang mukmin, diri, harta mereka dengan memberi syurga unuk mereka”. Surah At- Taubah ayat 111.

7. Kepada siapa aku berharap?

“ Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain daripada-Nya. Hanya kepada- Nya aku bertawakkal” . – Surah at – Taubah ayat 129.

8. Aku dah tak dapat bertahan lagi!

“………Dan jangalah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tiada putus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum yang kafir”. – Surah Yusuf ayat 12.

Selasa, 2 Disember 2008

Bulan Senyum


Malam tadi kira-kira jam pukul 9.00 malam, ketika kami sekeluarga sedang menonton berita di tv3, waktu ni kami sekeluarga sedang bertandang di rumah salah seorang ahli keluarga kami di Bandar Rinching, Semenyih, sedang kami menonton berita kerana ingin mengikuti perkembangan banjir kat negeri Cik Siti Wan Kembang yang dikatakan agak membimbangkan, tiba2 pembaca berita kat TV tu "mengumumkan" satu fenomena (pada fikran saya la) bulan senyum sedang berlaku, Aaa??? Bulan senyum?? Kami pun dengan diketuai oleh Abah( gelaran bapa saudara saya) terus bergegas keluar rumah juga dengan diiringi oleh ma, mak sedara, mok noh, anak2 sedara (ayah saya buat tak tahu je pada mulanya, alih2 keluar gak!! heheheh) untuk melihat bulan malam tu...Pas tu mulut kami keluar bunyi "Wooooooo...aaaaa" dengan kedudukan bibir yang memuncung setelah anak mata kami menemui sasarannya.. Yessss!!! memang nampak jelas! Bulan tu nampak macam muka manusia sedang tersenyum kerana bulan sabit itu "mendongak" ke atas dan dia atasnya ada dua biji bintang terang bercahaya yang berkedudukan seperti sepasang mata. Saya cuba call kawan2 kat Kelantan, diorang cakap tak nampak kerana cuaca kat sana agak kurang baik.. nasib kamu laa.. tapi tak pe.. kat sini saya sediakan gambar bulan senyum tu kat semua. Saksikan...

KETERANGAN TENTANG FENOMENA "BULAN SENYUM" - berita harian

Keajaiban bulan 'senyum': Luar biasa. Kelihatan bulan sabit dan planet Musytari serta Zuhrah menyerupai muka orang tersenyum atau bulan 'senyum' yang boleh kelihatan bermula kira-kira jam 8 malam tadi. Kejadian luar biasa astronomi itu berlaku lima tahun sekali turut menarik perhatian ramai rakyat negara ini yang menyebarkan berita bulan 'senyum' itu menerusi khidmat pesanan ringkas.




Jumaat, 21 November 2008

Mari dengar ini cerita


Kali ni saya nak ceritakan pengalaman ngeri.. iye.. pengalaman ngeri yang pernah saya alami dengan kawan2 masa kat UPM dulu, masa kami kat UPM, macam benda yang kami buat, ala- ala budak nakal la kiranya kalu kat alam sekolah. Nak jadi cerita, (pssstttt…benda ni mak ayah saya tak tahu lagi ni, dekat 8 tahun saya simpan rahsia, tak pe la certia kat sini, dia orang tak tahu buka blog. Heheheh..)

Ceritanya tertulis pada 20.3.2001

Apa ceritanya? Ok…

Kereta kebal..satu benda yang paling glemer bagi kami ber 8.. pasal kereta kebal la percutian kami tergadai, pasal kereta kebal la gambar2 yang kami bergambar dengan post menarik siap dengan minah salleh dari Jerman lagi tuu di seluruh Bandar Hilir Melaka rosak, pasal kereta kebal la kamera kawan saya hampir kena hempas, pasal kereta kebal la kami yang amat2 dahaga tak diberi minum.. dan pasal kereta kebal la, kami kena tahan kat Kem Terendak dari pukul 7 malam sampai jam 11.30 malam.

Kisahnya macam ni, masa kami abis exam final kat UPM dulu, kami nak enjoy la.. so kami ber 8 dengan dua buah kancil yang disewa RM 40 satu hari pergi la jalan2 kat Melaka, pusing2 kat Bandar hilir, makan2, minum2, jalan tengok suasana best kat Melaka.. setelah penat, kami bercadang nak bermalam kat Tanjong Bidara, nak menikmati keindahan matahari terbenam,.. so kami pun terus la ke Tanjong Bidara, sebenarnya kami ni bukan la biasa sangat kat Melaka ni, kecuali sorang yang nama Shah yang pernah pergi ke Tanjong Bidara, dia cakap, kalu nak cepat sampai, kita boleh ambik short cut ikut jalan masuk kawasan kem Terendak. So.. kami pun ikut la jalan tu..

Apa jadi???

Hmmmm..

Bila kami masuk je kawasan kem, MP yang jaga pintu pagar kem tu tak kata apa2.. just senyum je.. so kami pun dengan yakin terus masuk, sampai satu sekatan jalan, kami ditahan “ ada pegawai yang bertugas kat sekatan tu tanya kami, “ nak pergi mana?” kami pun jawab, nak ke tanjong Bidara, Pegawai tu cakap “ skang tak oleh masuk jalan kem kalau nak ke sana, sila guna jalan luar dari kem”

Maknanya kami kena “U turn” laaa..

Stereng keta yang tak de power stereng tu di pusing…

Bila kami “U Turn”,nak sampai keluar pagar, salah sorang kawan kami yang hobinya tangkap gambar, dia dengan senang hati tanpa ragu – ragu mahu pun was2..
dia ambil gambar kereta kebal yang sedang mangawal pintu pagar Kem.

SNAPP!!!

Bila saje lampu flash camera tu nyala.. dengan kuatnya suara salah seorang pengawal memberi arahan pada kami “ BERHENTI!!!!! Dan mengarahkan kuncu2nya supaya tahan kami .

“TAHAN!!! TAHAN !!! TAHAN!!!!...”

Kami dengan terpinga2 (apa salah kami ni???otak kami cuba membuat analisis…) terus kami berhenti, dan kami diarahkan keluar dari kenderaan dengan diacukan M16!!! …. Aduuuhhh… bayangkan perasaan kain masa tu?? Nak terkucil pun ada!!!

Sorang demi sorang keluar dari kancil yang kecik tuu..

KENAPA?

Nak pendekkan cerita ( tak larat nak taip) sebenarnya ADALAH MENJADI KESALAHAN BERAT BAGI SESIAPA YANG MENGAMBIL GAMBAR TANPA KEBENARAN dalam kem tentera.

Bila kami ditahan, kami disoal siasat. Kami cakap, kami memang tak tahu undang2 askar ni. Puas kami terangkan, nak tak nak, kami terus disoal siasat, macam2 soalan kami kena jawab. Bila pihak pegawai penyiasat berpuas hati, maklumat kami diambil..baru la kami dibebaskan. Teruk kami kena tengking waktu kena siasat, kami disyakki agen Maunah ( kebetulan pada tahun tu kecoh pasal maunah yang rampas senjata).

Bila kami dibebaskan, kami diceritakan oleh salah seorang pegawai penyiasat, andai kami tak berhenti sewaktu arahan BERHENTI, kami mungkin jadi mangsa M16 dan kereta perisai kerana masa tu semua sharp shooter dah teropong kami dan dah ready jari kat picu senapang!!!! … aduhhh… selamat la wahai LUKMAN, HADI, TALIB, SHAH, ZAM, DENAN, YUSOF dan.. AKU… Umur korang masih panjang… untuk Lukman yang budiman.. aku harap mu dapat beli kereta kebal sendiri..hahahahahaha... satu lagi.. untuk kawan2.. selalukan nonton cerita Left. Adnan lakonan Hairie Othman sebab ketua perisik badan gempal yang soal kita tu ada belakon dalam cerita tu...keh keh keh..

Tahukah Kita?


Pokok Bergigi Makan Serangga


Oleh: Muhammad Ariffin Tan Abdullah, Penulis Luar Jakim

Majalah Pendidik Keluaran September-Oktober 2008


Pokok bergigi makan serangga? Bukankah pokok hidup dengan mendapat makanan melalui proses fotosintesis serta menyerap air dan galian dari tanah? Kali ini adik-adik akan dibawa meneroka jauh ke Carolina, untuk melihat satu lagi keajaiban ciptaan Tuhan. Kita akan berkenalan dengan pokok Venus’ Flytraps.


Pokok Venus’ Flytraps (Dionaea muscipula) ini termasuk dalam kumpulan tumbuhan insectivorous (carnivorous) atau tumbuhan yang memakan serangga. Terdapat 595 spesis tumbuhan ini di seluruh dunia. Ia merupakan tumbuhan yang bijak mengadaptasi diri dengan persekitaran. Hendak tahu kenapa? Ini kerana kebanyakan pokok ini tumbuh di persekitaran tanah yang tidak subur. Jadi, bagi membolehkan ia terus hidup, ia mendapatkan zat galian daripada serangga.


Pokok ini tidak mempunyai gigi, sebaliknya memiliki cilia atau ‘jari-jari’ yang berfungsi untuk memerangkap serangga. Daunnya sentiasa terbuka luas. Pada bahagian permukaan daunnya, terdapat trigger atau ‘rerambut sensatif’ yang pendek. Apabila rerambut ini disentuh oleh sesuatu, kedua-dua belah daun perangkap akan tertutup dan memerangkap apa sahaja yang berada di dalamnya. Perangkap ini mengambil masa kurang dari satu saat untuk tertutup.


Tetapi adik-adik, perangkap ini tidak akan tertutup rapat kerana ia memberi ruang kepada serangga kecil untuk melepaskan diri. Kenapa? Kerana pokok ini tidak makan serangga yang tidak dapat memberikan zat galian yang cukup kepadanya.


Selang beberapa minit, daun perangkap akan rapat sepenuhnya sehingga kedap udara. Ketika inilah cecair penghadam dan bakteria yang terdapat dalam perangkap akan mencerna serangga tersebut. Namun, ia hanya akan mencerna bahagian badan serangga yang lembut dan meninggalkan kerangka luar (exokeleton). Ia mengambil masa antara lima hingga dua belas hari untuk menghadamkannya, bergantung pada jenis dan saiz serangga, suhu, usia daun perangkap dan berapa kerap ia sudah mendapat mangsa.


Paling menariknya adik-adik, jika yang masuk perangkap itu ialah batu kecil, daun kering atau apa sahaja selain serangga, pokok ini akan ‘meludah’ bendasing itu dengan membuka daun perangkap selepas dua belas jam. Bagi membolehkan mangsa disimpan di dalam keadaan segar sepanjang tempoh penghadaman, daun perangkap merembeskan jus penghadam dan jus antiseptik.


Proses ini terlalu sempurna sehinggakan para saintis pun tidak dapat menjelaskan dengan pasti, bagaimana daun perangkap ini boleh tertutup dan berfungsi dengan begitu unik. Daun ini tidak memiliki sistem saraf, otot atau tendons. Saintis mengandaikan terdapat sejenis tekanan cairan yang diaktifkan oleh aliran elektrik di kedua-dua belah daun perangkap. Betapa sempurnanya Allah menciptakan tumbuhan ini adik-adik.


Tarikh : 14 November 2008
Sumber : Pengarah Bahagian Penerbitan

Sabtu, 15 November 2008

Kuiz Pendidikan Islam

Pada 14.11.2008, kami guru - guru pendidikan Islam menjalankan program kuiz pendidikan Islam untuk tahap 1 dan 2, alhamdulillah program ini dapat berjalan dengan baik walaupun perancangan untuk mengadakan program ini agak lewat.

Istimewanya kuiz ni, kami jalankannya dengan konsep "santai." duduk lepak ramai2.. sambil dengar soalan, siapa dapat jawab, terus dapat hadiah . Tapi walau macamana pun, kawalan murid amat perlu, maklum lah takut nanti murid berebut2 nak jawab soalan, bising pulak jadinya, tapi mujurlah dengan kerjasama guru - guru pendidikan Islam yang terlibat, kuiz tadi dapat berjalan dengan terkawal. Tahniah diucapkan pada murid2 yang berjaya, dan juga tahniah diucapkan pada pengurusan sekolah dan guru - guru Pendidikan Islam Ustazah Nurzihana, Ustazah Isyrafani, Ustazah Mastura, Ustazah Nor Zairawati, Ustazah Fairuz Munirah dan juga Ustazah Anizah.
Wassalam..



Pengacara kuiz sedang mengemukakan soalan..


Seorang murid tahun 2 sedang mencuba nasib..

Hmmmm... lagi2 gambar saya tak de.. ni la nasib jadi jurukamera ni..

Selasa, 11 November 2008

Cinta baru Saya

Kali ni nak cerita pasal hobi saya, sebelum ni saya dah postkan gambar Lobster dan arowana saya tu.. sekarang saya tambah lagi koleksi pet saya. Terus terang saya nak cakap, saya ni "Gile pet", ni tambah lagi ikan emas, dan ikan kaloi sabah.. hehehe dah jadi zoo ikan dah rumah saya ni. tak pe... tak de sape nak larang pun.



Ni nama dia ikan kaloi sabah, ni anak lagi.. bila besar sirip dia bertukar jadi warna merah, badan dia keluar warna hijau kebiru-biruan, cantik tuhh..



Ini pula, semua orang tahu, ikan emas. Ikan jenis ni manja sikit, sensitif, air kena jaga selalu, tak boleh kotor, nanti senang kena penyakit. Makanan pun sama, kena bagi makanan ikan yang baik mutunya, bukan yang harga murah2 tu, nanti warna merah dia jadi pudar dan ikan tak cergas.

Bela ikan orang kata boleh buat kita hilang tensen, balik kerja tengok ikan,bagi makan, tengok lenggok - lenggok dia berenang-renang, fuhhh... ringan je kepala.

Siapa2 yang nak kongsi pengalaman bela ikan, sila2 la post kat ruangan ulasan tu ye!!.

Wassalam.

Sabtu, 8 November 2008

Deepa - Raya 2008

Pada 7.11.08 yang lepas, sekolah saya menyambut "Deepa - Raya" 2008, program ini ialah salah satu daripada program sekolah yang bermatlamatkan untuk melahirkan satu generasi berbilang kaum yang saling memahami adat,tradisi setiap kaum, khususnya dalam masyarakat Malaysia.
Antara aktiviti program tersebut ialah, acara nyanyian, fesyen, pertunjukan silat, kompang dan tarian kaum india dan melayu. Dan yang paling best ialah acara "makan - makan". Berikut adalah gambar - gambar aktiviti yang sempat saya ambil untuk dikongsi bersama, wait!!!.. yang sedihnya.. gambar saya sendiri tak de!!!


Acara "makan - makan" sedapnya...


Sebahagian murid dan guru sedang bersesak - sesak dalam dewan Sri Kenyalang untuk menonton persembahan murid.

Ramai betul yang datang sekolah hari tu...

Khamis, 6 November 2008

Raya Haji Bakal Menjelang


Assalamualaikum semua.. tak lama lagi kita umat Islam akan menyambut satu lagi hari Kebesaran umat Islam iaitu Hari Raya Haji ataupun Aidul Adha, Perkataan yang paling rapat dengan raya Haji ini ialah "Ibadah Qurban", Ibadah Qurban?? apa itu?. Di sini marilah kita refreshkan semula ingatan kita apa itu ibadah qurban? bila? apa yang nak dikorbankan? Hukumnya macam mana pulak?.

Qurban dilakukan semata-mata kerana Allah pada Hari Raya haji dan hari - hari Tasyriq iaitu 11,12, dan 13 Zulhijjjah.

Hukumnya pula? Ok.. Hukumnya ada ulamak yang mengatakan sunat dan ada pula yang mengatakan wajib.

Binatang apa yang boleh dikorbankan? Binatang yang boleh/sah diqurbankan ialah:

1. Kambing biri - biri yang berusia 1 tahun lebih.

2. Kambing biasa yang berusia 2 tahun lebih.

3. Unta yang berusia 5 tahun lebih.

4. Tetapi.. binatang yang buta, sakit , kurap dan yang kurus tidak sah dijadikan qurban.


Perkara - perkara sunat dilakukan ketika menyembelih binatang qurban :

1. Membaca Basmalah

2. Membaca Selawat keatas Nabi

3. Membaca Takbir.

4. Berdoa kepada Allah agar menerima ibadat qurban.

5. Binatang yang disembelih itu dihadapkan ke kiblat.


Hukum daging qurban :

1. Qurban Nazar

Apabila seseorang itu bernazar untuk melakukan qurban maka wajiblah ke atasnya melaksanakannya. Dagingnya wajiblah disedekahkan semuanya. Ia tidak boleh dimakan oleh tuan punya qurban dan menjualnya.

2. Qurban Sunat

Daging qurban sunat boleh dimakan oleh tuan punya qurban dan disedekahkan, daging qurban tidak boleh dijual.

Sekian.

Rujukan: Asas - asas Fardu Ain oleh Ustaz Ismail Endut Pustaka Haji Abdul Majid

Sabtu, 1 November 2008

Tahukah Adik?


Salah satu daripada solat fardu adalah Solat Maghrib bahasa Arab: صلاة مَغْرِب‎.
Solat ini terdiri daripada 3 rakaat. Solat Maghrib ialah solat harian ke-4 dalam Islam, dilakukan ketika senja. Waktu solat Maghrib bermula selepas matahari terbenam sehingga hilang mega merah di ufuk barat.

Perkataan maghrib ialah istilah bahasa Arab bagi "matahari senja"; dari perkataan

"gharaba غَرَبَ", "untuk terbenam"; "akan disembunyikan" (tetapi ia tidak digunakan bagi bulan terbenam).

Moralnya... jangan kita asyik ingat hantu je time2 senja ni... tapi ingatkan Tuhan..


Wassalam.


Gambar : Waktu senja depan rumah saya

Khamis, 30 Oktober 2008

Perjalanan Hidup..


Bila lahir, orang akan tanya.. bila la budak ni nak besar?

Bila dah besar, pergi belajar… orang akan tanya kita bila nak abis belajar?

Bila dah abis belajar.. orang akan tanya lagi, bila nak dapat kerja?

Bila dah dapat kerja bagus.. orang akan tanya bila nak kahwin?

Bila dah kahwin.. Orang akan tanya lagi la.. soalannya “ Bila nak dapat anak?

Bila dah dapat anak.. anak dah besar.. Orang akan tanya lagi, Bila nak dapat menantu?

Aduhhhhh… Jauhnya perjalanan ini…

Tapi aku ada soalan untuk aku sendiri..

BILAKAH AKU AKAN DIJEMPUT ALLAH?

BERSEDIAKAH AKU UNTUK JEMPUTAN ITU?

SELAMATKAH AKU NANTI?

Selasa, 28 Oktober 2008

Surat Untuk Boss.

Hehehehe.. ada tak kawan - kawan kita yang jadi macam ni? Ada?

Isnin, 27 Oktober 2008

Ayah dan Ibu


Puisi utk Ayah dan Ibu

Ya Allah,
Rendahkanlah suaraku bagi mereka
Perindahlah ucapanku di depan mereka
Lunakkanlah watakku terhadap mereka dan
Lembutkan hatiku untuk mereka.......
Ya Allah,
Berilah mereka balasan yang sebaik-baiknya,
atas didikan mereka padaku dan Pahala yang
besar atas kasih sayang yang mereka limpahkan
padaku,
peliharalah mereka sebagaimana mereka
memeliharaku.
Ya Allah,
Apa saja gangguan yang telah mereka rasakan
atau kesusahan yang mereka deritakan kerana
aku,
atau hilangnya sesuatu hak mereka kerana
perbuatanku,
maka jadikanlah itu semua penyebab susutnya
dosa-dosa mereka dan bertambahnya pahala
kebaikan mereka dengan perkenan-Mu ya Allah,
hanya Engkaulah yang berhak membalas
kejahatan dengan kebaikan berlipat ganda.
Ya Allah,
Bila magfirah-Mu telah mencapai mereka
sebelumku,
Izinkanlah mereka memberi syafa'at untukku.
Tetapi jika sebaliknya, maka izinkanlah aku
memberi syafa'at untuk mereka,
sehingga kami semua berkumpul
bersama dengan santunan-Mu di tempat
kediaman yang dinaungi kemulian-Mu,
ampunan-Mu serta
rahmat-Mu..........
Sesungguhnya Engkaulah yang memiliki Kurnia
Maha Agung,
serta anugerah yang tak berakhir dan Engkaulah
yang Maha Pengasih diantara semua pengasih.

Amin Ya Rabbul Alamin..

Marilah kita kenangkan dosa kita kepada orang
tua kita. Siapa tahu hidup kita dirundung nestapa
kerana kedurhakaan kita. Kerana kita menghisap
darahnya, tenaganya, airmatanya, keringatnya.
Barangsiapa yang matanya pernah sinis melihat
orang tuanya. Atau kata-katanya sering mengguris
hatinya, atau yang jarang memperdulikan dan
mendoakannya.
Percayalah bahawa anak yang derhaka
siksanya didahulukan di dunia ini.

Ayah... Ibu ampunkanlah dosa-dosa anakmu...

Sabtu, 25 Oktober 2008

Petikan Akhbar :Baitu – Taubah, Pusat Rawatan Penagih Dadah Secara Kerohanian

KOTA BHARU: 22 Nov -- Kerajaan negeri memperuntukkan sebahagian daripada belanjawan negeri untuk menubuhkan Pusat Baitu-Taubah atau ‘rumah taubat’ untuk melaksanakan program perawatan pemulihan penagih dadah.

Dengan menggunakan satu kaedah kerohanian, program ini boleh dikatakan sebagai satu rawatan alternatif yang berlainan seperti apa yang diamalkan di pusat-pusat serenti di seluruh negara.

Kerajaan Kelantan akan memulakan program rawatan "inabah", satu kaedah kerohanian sebagai rawatan alternatif bagi memulihkan penagih dadah di negeri itu, persidangan Dewan Undangan Negeri diberitahu hari ini.

Perkara ini dijelaskan oleh Pengerusi Kerajaan Tempatan, Perumahan dan Kesihatan Negeri Dato’ Takiyuddin Hassan dalam sidang dewan semasa menjawab soalan Adun Demit, Dato’ Mohamed Daud.

Tambah Takiyuddin lagi seramai 15 juru kaunseling telah dihantar untuk mempelajari kaedah perawatan secara kerohanian di Surabaya dan Jakarta, Indonesia. Pengamal kaedah tersebut di sana telah berjaya memulihkan ramai penagih dadah untuk meninggalkan tabiat buruk itu.

Untuk merealisasikan perkara ini kerajaan negeri juga telah menyediakan sebuah tapak di Jeram Pasu, Pasir Puteh, sebagai tapak untuk mewujudkan Baitu-Taubah ini katanya lagi.

Takiyuddin berkata kaedah itu meliputi tiga aktiviti utama, antaranya, rawatan secara fizikal kepada penagih dadah dengan mengamalkan mandi pada awal pagi yang didapati berkesan mengeluarkan sisa toksik di dalam badan.

"Penagih dadah yang secara sukarela mahu berhenti juga akan diajar untuk mengamalkan solat taubat dan berzikir," katanya.

"Ini penting kerana ada penagih dadah yang tidak ingat siapa mereka, termasuk ada yang tidak ingat mereka itu lelaki atau perempuan," katanya.

Takiyuddin berkata program yang merupakan kaedah alternatif kepada program terapi gantian menggunakan dadah jenis metadon yang telah dilaksanakan Kementerian Kesihatan akan dilaksanakan sebelum hujung tahun ini.

Isnin, 20 Oktober 2008

Bayangkan..


Nyinggg... Nyinggg... Nying... saya pasti ramai yang tak senang dengan bunyi macam ni masa tengah tidur kan? Bunyi apa tu? Nyamukk... ni saya nak certia sikit pasal nyamuk, cuba tengok nyamuk kat atas tu betul2.. apa yang lain dari nyamuk yang biasa kita Pap! pap! pap! tiap - tiap malam tu.. bezanya ialah saiznya!!! besar sungguh.. saya jadikan garisan cantuman lantai ceramik sebagai kayu pengukurnya.. Amacam? nampak tak saiznya? Besarkan?besar sunggguh!!.

Nyamuk ni kami adik beradik jumpa kat salah satu tempat kami singgah semasa perjalanan dari kelantan ke KL. adik saya yang nama Muiez tu yang jumpa, terus ambil handphone saya buat ambik gambar. BAYANGKAN la.. kalau 10 ekor nyamuk sebesar tu isap darah kita sekali gus.. mau kering kita dibuatnya.. harap2 yang kami jumpa tu bukan nyamuk.. any komen?.

Khamis, 16 Oktober 2008

Pesta Bola Merdeka Edisi Ke 40



PETALING JAYA 15 Okt — Malaysia menewaskan Nepal 4-0 dalam perlawanan pembukaan Pesta Bola Merdeka edisi ke-40 di Stadium Perbandaran Petaling Jaya (MMBJ).

Kali ni saya nak cakap sikit pasal bola, saya ni bukanlah pengulas sukan, tapi sekadar mencurahkan apa yang ada dalam kepala ni tentang senario bolasepak negara, kalau diperhatikan pada keputusan perlawanan antara Malaysia dengan Nepal, ia amatlah melegakan setiap hati peminat bola sepak tempatan, akan tetapi janganlah kita sekadar menyanjungnya ketika menang, tetapi terus mengutuknya ketika kalah.. Pasukan Malaysia ni sebenarnya dah jadi juara edisi 39 yang lepas, harap - harap tahun ni, dapatla team negara kita ni pertahankan kejuaraan walaupun ramai yang berpendapat kejohanan Pesta Bola Merdeka ni tak glemer, tak mencabar. Tak pe la, janji team kita ni dapat gak tunjuk taring pada Team2 yang ambil bahagian, lagipun ini adalah flatform terbaik team negara untuk lebih bersedia pada kejohanan AFF (dahulunya Tiger Cup) nanti. Kepada rakan Blogger yang budiman, sokonglah team negara kita walau team liga England dikatakan jauh lebih hebat.wassalam.

Rabu, 15 Oktober 2008

Haaaa..Kamu malas yee??


Fikirkan.. apa musuh utama manusia untuk bergerak maju. Sudah tentulah tak lain dan tak bukan iaitu perkataan glemer “MALAS”, malas bangun pagi, malas mandi, malas belajar, malas solat terutamanya subuh (walau badan kuat macam ultraman tapi tak larat tepis kain selimut).
Oleh itu, kita perlu buang sifat malas, supaya motivasi untuk kita berdaya maju tidak pudar. Cuba anda renungi diri sendiri, tanya diri sendiri “ Aku ni okey ke?”. “Aku ni okey ke pada pandangan mata aku sendiri dan pada pandangan mata orang lain?”Mungkin pada padangan mata kita sendiri, kita adalah orang sempurna, sebab kita tahu siapa kita, kita memutuskan apakah yang hendak kita nilai pada diri kita. Namun hakikatnya, jarang sekali dalam penilaian tersebut mengambilkira tingkahlaku yang baik atau buruk serentak.

Macam mana pula pada pandangan mata orang lain terhadap kita? Haaaa.. ni penting agar kita tak jadi orang yang Perasan Bagus. Cuba fikirkan… Jawapannya, sudah tentu mereka mengatakan kita okey. Lainlah kalau memang kita orang yang bermasalah. Mengapa mereka mengatakan kita okey?, sebab orang lain tidak selamanya berada bersama kita. Oleh itu, kita ni okey atau tak okey, kita saja yang tahu. Jadi, marilah kita sama-sama tanya diri kita sendiri ( muhasabah), ‘Kita ni okey ke?’, dan jawapannya mestilah dengan hati kecil, hati yang jujur dan ikhlas. Hehehe.. jangan tipu diri sendiri plak..

Berbalik pada persoalan asal iaitu berkaitan perkataan “Malas” yang amat dimusuhi oleh perkataan motivasi.Apa pun yang kita lakukan, kalau ada perkataan malas di hujung, jawapannya gagal, separuh gagal (sekali gagal tak bererti tak gagal lagi.. awas!!!) atau kesannya output yang terbentuk bermalas-malas (sekadar melepas batuk ditangga).

Ingat leerrr… bila malas bertakhta dihati..
Pelajar – pelajarannya akan merosot.
Pekerja – hasil kerjanya tidak menepati sasaran syarikat.
Suri rumah – banyak tidur dan mengumpul lemak.
Pemimpin – kepimpinannya hentam keromok.

Sabtu, 11 Oktober 2008

Apa Sudah Jadi?

"Saban hari kita didedahkan dengan pelbagai cerita tentang guru yang dilihat sebagai hilang pertimbangan dalam mendidik anak bangsa. Media massa yang mencari berita sensasi selalu tersenyum puas apabila dapat mengeluarkan cerita sensasi sebegini. Kita dapat melihat pada masa kini, disiplin murid berada pada tahap yang amat membimbangkan. Tetapi salah siapakah sebenarnya perkara ini terjadi? Guru yang cuba untuk mendidik murid agar menjadi insan yang berguna sering dipersalahkan apabila menggunakan pendekatan yang dikatakan agak keterlaluan. Tetapi adakah hanya dengan memberi kaunseling, memarahi murid sahaja sudah cukup untuk mendisiplinkan murid?.

Untuk mendidik murid, kadang-kadang guru perlu untuk bertindak lebih tegas seperti merotan, memulas telinga dan sebagainya tetapi tidaklah sampai patah, capik dan sebagainya..Namun guru pada hari ini seolah-olah telah diikat tangannya dan hanya mampu melihat 'kenakalan' anak murid yang saban hari semakin berani melanggar disiplin kerana 'ketidakupayaan' guru.. Guru yang dahulunya hanya mampu melihat akan 'kenakalan-kenakalan' extrem ini akhirnya akan hilang kesabarannya apabila kredibilitinya sebagai seorang guru diperkotak katikkan lantaran sikap murid yang semakin keterlaluan. Maka kita dapat melihat pada masa kini bermacam-macam kisah guru yang dipertontonkan kerana tidak berupaya lagi untuk memendam perasaan.. Inikah caranya untuk kita melahirkan generasi yang akan datang.. Kita renung-renungkanlah... " – miharz

Apa tu?

Hmmmmm??

Apa ni? haaa.. ni la makanan kegemaran saya sejak kecil, namanya pisang salai. Ia dibuat dari pisang kapas yang masak, dihiris - hiris, kemudian dijemur dibawah panas terik lebih kurang 1 hingga 2 minggu bergantung pada cuaca, lagi cerah cuaca, lagi cepat ia kering dan boleh dimakan begitu sahaja. Kalau tak silap saya, pisang salai ni pun makanan kegemaran Si Tanggang tu kan? kan ada mak dia bawak pisang salai ke Bahtera Tanggang tu.. Tanggang campak balik ke perahu mak dia, Dosa tu... Dah la tak ngaku mak sendiri, rezeki plak dicampak2.. memang patut la kena sumpah jadi gagak, tu pun nasib baik tak jadi pisang salai!!

Gambar : Pisang Salai yang mak saya jemur



Ni plak ikan keli yang ada dalam kolah belakang rumah saya, ikan ni anak sedara saya yang punya. dah besar tu, sampai tak lalu nak makan..besar sangat, so.. bela je laa buat main.

Cerita balik ke Kota

Salam.. ni plak nak cerita sikit pasal pengalaman drive balik ke KL, setelah sambut raya kat kg. Saya ngan adik saya pun balik la ke KL, kami bertolak jam 7.30 pagi dengan harapan perjalanan kami sempat sampai KL sebelum malam, tapi sebaliknya lain pula jadinya, kami terperangkap dalam jem yang menggila selama 13 jam, sepatutnya kami boleh sampai KL dalam masa 6-7jam je,bayangkan la... betapa penatnya saya yang merangkap pemandu tetap.. adik saya tak leh drive.. gambar kat atas tu adik saya yang snap masa kami jem kat jalan Kuala Krai - Gua Musang (bukan Lu musang) hehehe.. tengok la betapa panjangnya deretan kereta..
Mula2 rasa tak sabar gak, rasa nak potong kiri je.. tapi saya tahu itu mendatangkan masalah pada pemandu lain, tak elok makan kiri kan?, tengah - tengah rasa gelisah tu, saya teringat pada celoteh seorang DJ radio, dia ada cakap " anggplah jem tu adalah salah satu kemeriahan di Hari Raya.. " betul gak kata dia tu.. so hati ni jadi semakin sabar dan sabar... hingga la kami sampai dengan selamat. Alhamdulillah..

Isnin, 6 Oktober 2008

SELAMAT HARI RAYA

Selamat Hari Raya Aidul Fitri buat semua rakan taulan samada yang jauh mahupun yang dekat, walau jauh, walau dekat kalian semua tetap "segar Bertakhta Di hati". Kat bawah ni ada gambar2 yang saya sempat ambil semasa menyambut Hari Lebaran bersama - sama keluarga tercinta kat kg halaman, sebenarnya banyak lagi gambar raya, ini adalah sekadar untuk tatapan semua, ye la.. orang kata hari raya ni kalu tak bergambar tak sah kan?



Ni adalah famili saya yang ada kat rumah semasa pagi raya, sebenarnya ada 3 keluarga lagi tu yang tak masuk, diorang beraya kat rumah mertua masing2. Yang kat tengah2 tu adalah nenek saya, atuk? dah tak de dah..

Tu yang pakai tudung merah tu adik saya Nusratil Afua.. kejenya buat lawak, tengok la tu, tu lawak edisi 2008 nya. hehehehe.. form 3 baru tu..


Ni yang sopan ni plak.. adik saya gak, Ummi Nadia skang duk Matrik. Belajar le rajin2..


Haaaa.. ni plak? ntah laaa.. sape la agaknya.. cuba tengok kat poket baju tu? kembang tu coz ada duit raya yang bakal di "pow" anak sedara dan anak2 jiran..

Aduhhh.. puasa sebulan pun berat badan tak turun2.. maintain jeee..

Rabu, 24 September 2008

Kad Raya


Pejam celik pejam celik dah nak bis bulan puasa dah, tak lama lagi semua umat Islam akan menyambut Aidil Fitri yang merupakan hari kemenangan buat umat Islam dalam memerangi hawa nafsu selama sebulan pada Bulan Ramadhan.

Bulan Ramadhan tahun ni saya banyak terima Kad Raya dari anak - anak murid, best betul rasanya, kad - kad tu semua saya gantung kat bucu meja saya kat sekolah, sebagai hiasan dan motivasi saya untuk lebih berkhidmat dengan lebih baik untuk anak - anak bangsa dan agama.
TERIMA KASIH.
Kullu 'Am wa antum bi khair..

Ahad, 21 September 2008

Klasik

Idea saya datang nak buat entry "Klasik" ni mula datang bila saya melawat blog kak Tie malam ni (Sorry Kak Tie terciplak idea kak tie), kebetulan plak saya ada simpan gambar kat bawah ni dalam my handphone.


Ni la ayahanda saya, zaman muda. Rasanya ni umur dia masa ni tak silap saya 27 tahun. Ayahanda saya ni guru.. guru agama.

Ni pula gambar dia masa menyertai musabaqah tilawah Al-quran. Ayah saya ni pencinta seni taranum Al - Quran, dah banyak kali sertai musabaqah peringkat daerah mahupun negeri, cuma peringkat kebangsaan belum dapat lagi, sampai sekarang beliau masih berusaha.. Dia pernah pesan pada saya, belajar Quran ni tak habis sampai bila - bila.

Ni pulaaa... saya.. anaknya, Alamak! ter "enter frame" post orang plak!!! hehehehe..

Sabtu, 20 September 2008

Hidup Untuk Makan Atau Makan Untuk Hidup?



1. Epal (tuffah)

Epal yang masam lebih sejuk daripada yang manis. Ianya juga boleh menguatkan organ hati.


2. Asparagus (hiyawn)

Asparagus berkhasiat bagi membuka sekatan pada buah pinggang dan memudahkan kelahiran anak.


3. Pisang (mawz)

Pisang menyejukkan badan dan ianya boleh dimakan dengan madu lebah.


4. Barli (sya'ir)

Barli berkhasiat sebagai penyejuk badan. Rasulullah s.a.w. pernah memberi sup barli kepada orang yg mengidap demam.


5. Selasih (manis rayhan)

Selasih berkhasiat untuk menguatkan organ hati, memudahkan tidur dengan cara menyapu kepala dengan basil yang dicampurkan air.


6. Mentega (zubdah)

Mentega khasiatnya memanas dan melembapkan. Baik untuk menghilangkan sembelit. Mentega yang dicampurkan dengan kurma dan madu sejenis makanan yang menghilangkan rasa mengidam pada perempuan hamil.


7. Bunga kubis (qunnabit)

Sayuran ini sukar dihadam dan bahaya untuk penglihatan.


8. Chamomile (babunaj)

Kegunaan chamomile ialah melancarkan aliran haid dan kencing. Ianya juga sangat berguna untuk memanaskan badan.


9. Lobak merah

Kegunaannya memanaskan badan. Ianya juga melancarkan aliran haid dan air kencing.


10. Biji kopi (qahwah)

Sebagai ubat penyakit buang air besar berdarah, menghilangkan dahaga dan dikatakan menimbulkan kebijaksanaan.


11. Biji hitam (habb al sauda)

Dilaporkan bahawa Nabi s.a.w. pernah bersabda "Jadilah seperti biji habb al sauda kerana biji ini ubat semua penyakit kecuali kanser dan mati". Adalah dilaporkan juga bahawa Allah Taala menunjukkan bahawa "ia" itu ialah hab al sauda menghapuskan angin dalam usus dan demam. Baik untuk merawat 'leukoderma' dan membuka saluran urat yang halus. Berguna untuk menghilangkan penyakit selesema.


12. Ayam (dajaj)

Memudahkan penghadaman. membetulkan imbangan badan, baik untuk otak dan badan, serta mencantikkan rupa paras. Walau bagaimanapun jika dimakan terlalu banyak boleh menyebabkan penyakit sendi dan yang terbaik ialah daging ayam betina yang tidak bertelur.


13. Kulit kayu manis (darchini)

Kulit kayu manis juga merupakan pemanas badan. Minyaknya sebagai penawar untuk menghapuskan rasa tidak hadam. Ia merupakan campuran (rempah ratus) yang digunakan dalam resepi masakan hampir tiga suku penduduk dunia.


14. Limau kulit tebal

warna kuning pucat, kurang mengandungi asid (utrujj) Nabi Muhammad s.a.w. pernah bersabda, "Limau ini adalah seperti mukmin:bagus dirasa dan bagus dihidu". Limau ini menguatkan organ hati serta dapat menjauhkan kesedihan dan bintik-bintik pada kulit, menghapuskan kelaparan dan melambatkan pengaliran dalam hempedu.


15. Timun (qitta')

Yang masak menghilangkan panas dan menggalakkan pembuangan air kecil. Makan kurma dengan timun muda menambahkan berat badan.


16. Jintan putih (kammun)

Jintan putih khasiatnya untuk memanaskan badan. Jintan putih yang direndam di dalam air dan diminum adalah baik untuk mengubat perut yang memulas.


17. Tamar kering (tamr)

Nabi s.a.w. pernah bersabda, "Rumah yang tiada tamar atau kurma adalah rumah yg tiada bermakanan". Nabi s.a.w. sendiri pernah menanam kurma atau tamar. Kurma hendaklah dimakan dengan badam untuk menghapuskan parut yang tidak diingini.


18.Terung (badhijan)

Terung hitam menyebabkan keluarnya hempedu. Kecenderungan benda ini mengeluarkan hempedu dapat dibetulkan dengan memakannya bersama daging.


19.Telur (baydah)

Khasiat telur yang paling baik boleh kita dapati daripada telur ayam (setengah masak atau masak) bukan direbus keras. Putih telur melegakan apabila kita melecur atau kulit terbakar dan menghilangkan parut pada kulit.


20.Endive (hindiba)

Khasiat hindiba berubah mengikut musim. Hindiba' pada awal musim adalah yang paling baik dan yang dipenghujungnya sudah tidak berkhasiat lagi. Hadith menyatakan "makanlah hindiba dan janganlah bersendawa kerana sesungguhnya tidak ada satu hari pun titisan air syurga tidak jatuh ke atas hindiba".


21.Fenugreek (Hulbah)

Nabi s.a.w. pernah bersabda "jika umatku tahu apa yang ada pada hulbah, mereka pasti membeli dan membayarnya dengan emas". Antara khasiat hulbah membantu pengaliran haid dan berguna untuk menyembuhkan sakit perut(memulas).


22.Ara fig (fin)

Fin kering adalah yang terbaik. Di antara khasiatnya ialah untuk memanaskan badan dan rasanya enak. Nabi s.a.w. pernah bersabda, "Jika anda kata ada buah datang dari syurga maka itulah fin kerana sebenarnya inilah buah syurga". Oleh itu makanlah buah fin kerana khasiatnya menyembuhkan penyakit buasir dan pirai.


23. Ikan (samak)

Khasiat ikan air tawar lebih baik terutama yang makan tumbuh tumbuhan, bukan yang makan lumpur dan benda-benda seni dalam air. Ikan yang tidak dimasak sukar dihadam dan mengeluarkan ketidak seimbangan badan.


24. Bawang putih (thum)

Bawang putih juga elok untuk memanaskan badan. Khasiatnya membuang gas dan menggalakkan pengeluaran air mani. Baik untuk pembawakan sejuk, untuk mencairkan balgham. Minyaknya digunakan untuk merawat gigitan serangga dan Nabi s.a.w pernah bersabda "Sesiapa yang memakan pohon ini maka janganlah dia mendekati kami dan janganlah sembahyang bersama bersama kami."


25. Minyak sapi (samn)

Minyak sapi mengandungi banyak lemak. Ia dianggap sebagai penawar racun. Campurkan dengan manisan lalu dimakan dan ianya dipercayai ubat pada makanan.


26. Halia (zanjabil)

Halia disebut dalam ayat alQuran (ayat 17, Surah Al Insan) firman Allah Taala yang bermaksud "Dan mereka dalam Syurga itu,diberi dari sejenis minuman yang campurannya dari zanjabil". Khasiatnya membantu penghadaman dan memanaskan badan.


27. Madu lebah(a'sal)

Madu lebah mempunyai berbagai-bagai khasiat. Madu atau manisan lebah ini apabila dicampur dengan air panas boleh mengubati penyakit cirit birit. Sabda Nabi s.a.w., "Demi Allah yang aku dalam genggaman Nya, minumlah madu. Malaikat akan memohon rahmat pada penghuni rumah yang ada madu di dalamnya. Jika seseorang itu makan madu, seribu ubat masuk keperutnya dan sejuta penyakit keluar darinya." Rasulullah sendiri mengamalkan meminum madu, dengan meminum segelas air yang dicampurkan dengan madu setiap pagi ketika perut kosong. Madu dianggap ibu segala makanan, minuman dan ubatan. Madu yang paling berkualiti ialah madu yang dikeluarkan dalam musim bunga (spring), seterusnya dalam musim panas (summer) dan yang kurang berkualiti adalah madu yang dihasilkan dalam musim sejuk (winter).


28. Kekacang (a'das)

Semua kekacang mengeluarkan kekeringan. Jenis-jenis kekacang hendaklah dimakan sedikit kerana kalau dimakan dengan banyak ianya tidak baik untuk perut. Ada hadith mengatakan bahawa sesiapa memakan kekacang akan menerbitkan hati yang simpati, mata berair dan menghapuskan kesombongan.


29. Salad (khass)

Meskipun ianya sejuk, ia dianggap sayuran yang baik untuk dimakan. Ia melembutkan tubuh yang keras dan membantu menyembuhkan penyakit gangguan mental. Salad melemahkan tenaga batin dan terlalu banyak memakannya juga melemahkan penglihatan.


30. Daging kuda

Menurut Rasulullah SAW, banyak makan daging kuda boleh terbitkan kesombongan dlm hati, kerana kuda itu sifatnya sombong.
Rujukan : anjungsenibong

Khamis, 18 September 2008

Menahan Marah


Daripada Abu Hurairah r.a. bahawasanya seorang lelaki berkata kepada Nabi s.a.w. Berwasiatlah kepadaku, Lalu Nabi s.a.w menjawab: Janganlah engkau menjadi seorang yang pemarah. Orang itu mengulangi permintaan beberapa kali, Nabi s.a.w menjawab:Janganlah engkau menjadi seorang yang pemarah.
Huraian:
1. Umat Islam dituntut supaya meminta nasihat daripada orang yang alim untuk membentuk peribadinya.
2. Islam menghendaki seseorang itu berusaha memperbaiki dirinya dari semasa ke semasa agar iman dan ketaqwaannya kepada Allah S.W.T semakin meningkat.
3. Hakikat marah menurut Islam ialah marah yang terpuji dan marah yang tercela. Kemarahan yang ditujukan untuk mempertahankan diri, agama, kehormatan, hak atau untuk menolong orang yang dizalimi adalah marah yang dituntut. Sebaliknya yang selain daripada itu adalah marah yang datang daripada sifat-sifat syaitan yang dikeji oleh Islam. Oleh itu umat Islam hendaklah menjauhinya.
4. Sesuatu persoalan atau wasiat yang memerlukan jawapan daripada seseorang, janganlah diminta secara mendesak atau menunjukkan kemarahan, tetapi hendaklah menggunakan tutur kata yang baik, bersopan.

Rabu, 17 September 2008

Tragedi Pembunuhan Pertama


Diriwayatkan daripada Ibnu Mas’ud r.a bahawa Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: “ Tidak dibunuh satu jiwa secara zalim melainkan ada bahagian darahnya bagi anak Adam yang pertama (Qabil) kerana dialah orang yang mula-mula mengasaskan pembunuhan.”

(al-Bukhari, Muslim, Ibnu Majah & at-Tirmidzi)

Adam dan Hawa serta anak-anak mereka, Qabil dan Habil, Iqlima dan Labuda adalah permulaan sejarah kehidupan manusia di muka bumi. Pembunuhan Qabil ke atas Habil merupakan tragedi pembunuhan pertama manusia ke atas saudaranya sendiri

Bila mana Habil mati dibunuh kerana hasad dengki Qabil lantaran Habil akan dinikahkan dengan Iqlima, saudara kembar Qabil yang cantik dan amat dicintai oleh Qabil. Sesungguhnya punca peristiwa pembunuhan itu berlaku adalah berpunca daripada sifat marah yang kesannya akan berlanjutan sampai kiamat kerana hasil daripada kemarahan itu akan membuahkan sifat munafik, fasik, dan perbuatan jahat lainnya sebagaimana kemarahan Iblis yang memuncak setelah ia mendapat murka Allah sehingga Iblis bersumpah akan menyesatkan Adam a.s dan anak cucunya sampai hari kiamat.


Burung gagak adalah haiwan yang diutuskan Allah untuk mengajar manusia yang bernama Qabil bagaimana untuk mengebumikan jasad Habil yang sudah tak bernyawa,

Tapi pada hari ini, pandangan kita pada burung gagak adalah sesuatu yang menjijikkan,menakutkan dan berbagai lagi pandangan negatif, padahal.. yang membuatkan burung gagak ini dipandang "serong" adalah berpunca daripada kejahilan kita sendiri, memanglah burung gagak dikatakan mengotorkan kawasan,( dah memang dia ni haiwan manala dia tahu nak bersihkan kawasan kita yang bergelar manusia ni).

Sebenarnya punca sesuatu tempat itu menjadi kotor, sampah sarap berterabur adalah kerana kesilapan kita sendiri yang gagal menguruskan sisa buangan kita, lantas menarik perhatian gagak2 ini untuk mencari makanan, serta mengotorkan kawasan tersebut. Yang paling menyedihkan, ada pihak yang sanggup membunuh haiwan ini dek kerana tidak mahu memikirkan lebih mendalam lagi bagaimana untuk menguruskan sisa buangan ini..

Ingatlah.. burung gagak ini hanya mahu mengisi perut yang kosong..
Fikir - fikirkan lah..

Seronoknya..

Semasa saya balik kg masa cuti sekolah lepas, memang kena pada masanya. nak tahu kenapa? masa tu musim buah!!! seronokla hati ni boleh makan buah free, malahan ada yang memang payah nak dapat kat KL ni. Ni adalah "benda" yang boleh dapat percuma je kalau kat kampung, di halaman rumah saya.
Rambutan, semua orang kenal ngan buah ni. Pokok rambutan ni ayah saya yang tanam, buah ni muda lagi, jangan makan yang muda ni, nanti termuntah.. Kelat!!!

Ni buah salak namanya, buahnya cantik kulitnya seakan haiwan tenggiling tu, rasanya pula kelat - kelat manis, sedap ni.. buahnya juga boleh dijeruk.

Pokok misai kucing, ni sejenis pokok herba boleh dijadikan ubat beberapa jenis penyakit, misainya yang seakan - akan misai kucing akan keluar bila pokok ni berbunga, mujur tak macam misai mamak, kalau tak mesti nama pokok ni misai mamak.. hehehehe..
Lada hitam, ni yang muda ni sebab tu la warna dia hijau, yang muda ni sedap dibuat ulam makan ngan nasi.. fuuhh sedap rangup dan pedas2.. tapi tak la sepedas cabai tuu..


Buah mangga.. hasil dari usaha ayah saya yang tanam depan rumah, kejap je.. tup tap tup tap dah berbuah pun.

Buah dokong yang belum masak.. bila cukup masak sedap niii.. hmmm sape berani makan yang muda? saya tabik!!!









Selasa, 9 September 2008

Kewajipan Solat, Sedarkah kita?


Dari Anas r.a katanya:”Nabi Muhammad SAW telah bersabda :...(selain dari apa yang telah aku saksikan semasa aku dibawa israk dan mikraj pada malam itu), maka Allah fardhukan (atasku) dan atas umatku lima puluh sembahyang...lalu aku memohon kepada-Nya (supaya dikurangkan lagi bilangan sembahyang itu yang telah pun dikurangkan sehingga tinggal lima sahaja); maka Allah SWT berfirman:”Sembahyang fardhu (sehari semalam) itu tetap lima (dari segi bilangannya) dan ia juga tetap lima puluh (dari segi pahalanya); keputusan-Ku itu tidak dapat diubah atau ditukar ganti...”


( Bukhari )



Jika kita perhatikan mengenai kewajipan ini maka fahamlah kita tentang betapa besarnya ganjaran dan peranan sembahyang di mana sembahyang itu jika dikerjakan dengan sempurna mampu mencegah umat Islam daripada melakukan perkara yang dilarang oleh Allah SWT.


Peringatan Rasulullah S.A.W mengenai sembahyang ini harus dititikberatkan memandangkan sekarang ini ramai kalangan umat Islam yang mengabai dan memandang mudah terhadap sembahyang lima waktu apatah lagi menunaikannya secara berjemaah. Pengaruh keduniaan telah menghantui mereka sehingga sanggup meninggalkannya demi mengejar habuan dunia yang tidak seberapa.

Gambar : Murid Islam tahun 3 sekolah saya sedang mendirikan solat secara berjemaah.

Keberanian


"Dan bersiap sedialah untuk menentang mereka (musuh-musuh yang menceroboh) dari segala jenis kekuatan yang termampu kamu sediakan dari pasukan berkuda yang lengkap, bagi menggerunkan dengan persediaan itu, musuh Allah dan musuh kamu serta musuh-musuh yang lain dari kalangan mereka yang kamu tidak mengetahuinya, sedangkan Allah mengetahui."

(Surah al-Anfal ayat : 60)

Ahad, 7 September 2008

Baju Melayu



PEMAKAIAN baju Melayu sepasang semakin dilupa atau ditinggalkan oleh generasi muda. Alasan yang sering diberikan ialah panas dan tidak selesa.

Biasanya mereka akan memakai baju Melayu bersama seluar `slack’ atau jeans. Ini akan mencacatkan rupa baju Melayu itu sendiri kerana `dipermodenkan’ sebegitu rupa.

Generasi muda sepatutnya digalakkan agar menggemari dan berbangga memakai baju Melayu bagi mengelakkan pemakaian baju Melayu terus dilupakan.

Apa yang dibimbangkan ialah generasi yang akan datang tidak lagi mengenali baju Melayu yang menjadi pakaian tradisional orang Melayu.

Bagaimanapun, apa yang menggembirakan kini ialah semakin ramai yang memakai baju Melayu sepasang ke pejabat pada setiap hari Jumaat. Meriah dan berwarna-warni apalagi jika dipakai bersama samping.

Selain itu, baju Melayu tetap menjadi pilihan utama bagi digayakan pada pagi Hari Raya Aidilfitri. Si jejaka nampak lebih kacak dan tampan berbaju Melayu.

Terdapat dua pilihan rekaan baju Melayu, iaitu berleher cekak musang dan teluk belanga.

Baju Melayu cekak musang berbutang lima dan cantik disematkan dengan butang baju Melayu daripada batu permata yang sepadan dengan warna baju. Sementara itu, baju Melayu teluk belanga berbutang satu seperti baju kurung Johor.

Pemakaian baju Melayu sepasang tidak kira sama ada semasa menyambut Hari Raya, ke majlis, ke pejabat atau ketika bersembahyang Jumaat lebih menarik jika digayakan bersama samping songket atau tenun.
Dipetik dari akhbar Mingguan 7 September 2008

Sabtu, 6 September 2008

SENYUM


Senyum

Senyum seindah suria
Yang membawa cahya
Senyumlah dari hati
Duniamu berseri

Senyum umpama titian
Dalam kehidupan
Kau tersenyum ku tersenyum
Kemesraan menguntum

Senyum... kepada semua
Senyumanmu amatlah berharga
Senyum... membahagiakan
Dengan senyuman terjalinlah
Ikatan...

Hmmm… saya pasti ramai yang ingat dan memang sukakan lagu ni, termasukla saya, dulu masa kecil2 saya selalu duk nyanyi lagu ni, memang sedap..

Senyum.. suatu yang sememangnya amat disenangi oleh semua orang, betul tak? Bah kan ada yang mengatakan bahawa dengan senyum boleh membuatkan seseorang itu awet muda, ntah la. Saya pun tak pasti sangat benda tu betul atau pun tak.

Tetapi.. saya yakin diantara sifat – sifat yang boleh membukakan hati orang ramai dan menjadikan seseorang itu diterima dan dimesrai ialah sifat manis muka dan tutur kata.

Bagi seorang pendidik, muka adalah petunjuk pada seorang murid, menjadikan cermin yang melantunkan apa yang tersemat dilubuk hatinya. Kiranya kita bermasam muka, keadaan itu menunjukkan seorang yang sempit dada dan mudah keluh kesah tetapi kiranya kita seorang yang sentiasa bermuka manis, keadaan ini akan membayangkan kebaikan.

Kita sebagai umat Islam, mestilah membiasakan diri berwajah ceria sekalipun kita terpaksa melatih diri kita berbuat demikian. Kita juga mestilah membiasakan diri sentiasa tersenyum walau bagaimana yang menderita dan menekan diri kita.

Sekian.. Senyumlahhh…..

Jumaat, 29 Ogos 2008

10 tips diet pada bulan Ramadhan


1. Berbuka dengan membaca doa.

2. Mulakan dengan minum jus buah-buahan (tanpa gula) atau air yang sedikit manis dan buah kurma 1-2
biji disusuli dengan sembahyang maghrib dan sunat awwabin mengikut kemampuan masing-masing.

3. Bolehlah makan nasi & "noodles"

Nasi "Noodles"
Nasi putih Mee/ Bihun} Berkuah/ Sup
Nasi ulam Koayteow }
Nasi kerabu

4. Kurangkan pengambilan makanan yang berlemak dan berminyak.

5. Lebihkan mengambil buah-buahan dan sayur-sayuran.

6. Kunyahlah makanan dengan perlahan-lahan.

7. Berhenti makan sebelum kenyang.

8. Lebihkan minum air.

9. Selepas sembahyang terawih, bolehlah menjamu 1-2 potong kuih, buah-buah atau jus buah-buahan.

10. Bersahurlah dengan memakan makanan yang tidak berminyak dan berlemak. Pilihan yang disyorkan
adalah seperti berikut:

Nasi putih Oats/ Nestum
Roti/ Ban Buah-buahan/ Kurma

Lebihkan ikan, ayam tanpa lemak, daging pepejal (tanpa lemak), hadkan telur dan makanan laut.
Disediakan oleh Klinik Kaunseling Obesiti Pusat Kesihatan, Program kampus Sejahtera