Selamat Datang Ke "SEGAR BERTAKHTA DI HATI"

Rabu, 15 Oktober 2008

Haaaa..Kamu malas yee??


Fikirkan.. apa musuh utama manusia untuk bergerak maju. Sudah tentulah tak lain dan tak bukan iaitu perkataan glemer “MALAS”, malas bangun pagi, malas mandi, malas belajar, malas solat terutamanya subuh (walau badan kuat macam ultraman tapi tak larat tepis kain selimut).
Oleh itu, kita perlu buang sifat malas, supaya motivasi untuk kita berdaya maju tidak pudar. Cuba anda renungi diri sendiri, tanya diri sendiri “ Aku ni okey ke?”. “Aku ni okey ke pada pandangan mata aku sendiri dan pada pandangan mata orang lain?”Mungkin pada padangan mata kita sendiri, kita adalah orang sempurna, sebab kita tahu siapa kita, kita memutuskan apakah yang hendak kita nilai pada diri kita. Namun hakikatnya, jarang sekali dalam penilaian tersebut mengambilkira tingkahlaku yang baik atau buruk serentak.

Macam mana pula pada pandangan mata orang lain terhadap kita? Haaaa.. ni penting agar kita tak jadi orang yang Perasan Bagus. Cuba fikirkan… Jawapannya, sudah tentu mereka mengatakan kita okey. Lainlah kalau memang kita orang yang bermasalah. Mengapa mereka mengatakan kita okey?, sebab orang lain tidak selamanya berada bersama kita. Oleh itu, kita ni okey atau tak okey, kita saja yang tahu. Jadi, marilah kita sama-sama tanya diri kita sendiri ( muhasabah), ‘Kita ni okey ke?’, dan jawapannya mestilah dengan hati kecil, hati yang jujur dan ikhlas. Hehehe.. jangan tipu diri sendiri plak..

Berbalik pada persoalan asal iaitu berkaitan perkataan “Malas” yang amat dimusuhi oleh perkataan motivasi.Apa pun yang kita lakukan, kalau ada perkataan malas di hujung, jawapannya gagal, separuh gagal (sekali gagal tak bererti tak gagal lagi.. awas!!!) atau kesannya output yang terbentuk bermalas-malas (sekadar melepas batuk ditangga).

Ingat leerrr… bila malas bertakhta dihati..
Pelajar – pelajarannya akan merosot.
Pekerja – hasil kerjanya tidak menepati sasaran syarikat.
Suri rumah – banyak tidur dan mengumpul lemak.
Pemimpin – kepimpinannya hentam keromok.

2 ulasan:

Tie berkata...

Hi hi...ustat ni nak kenakan tie, ye..macam tau je tie banyak lemak!..he he..

.miss zaza. berkata...

saya xnak malas2 lagi
huuu~